Jumaat, Jun 21, 2013

Percaya?

choose faith over worry,so they say.tapi gua tak rasa gua sanggup untuk 'have faith' lagi.gua bukan cakap pasal iman atau agama,cuma pasal rasa percaya terhadap seseorang,rasa bersangka baik dan yakin tentang kesudahan yang indah menanti di sebalik dugaan yang datang.gua bukan berfikiran buruk sebenarnya,tapi berfikiran baik.perjuangan belum tamat selagi manusia masih punya harapan,namun soalnya,benarkah ia belum tamat?

kadang-kadang gua rasa manusia berselindung di sebalik watak tabah untuk melarikan diri dari kenyataan.kita gunakan harapan sebagai perisai dari menerima kegagalan.macam mesin penyambung hayat yang memberi nyawa palsu pada jasad yang dah mati.kita jadikan cekal bertahan sebagai alasan untuk terus berpaut sedangkan hakikatnya kita hanya berpaut kerana kita lemah,kita takut untuk lepaskan tangan.pejamkan mata dari melihat noktah penamat tapi ia tetap takkan halang penamat,sebaliknya hanya menghalang kita dari melangkah ke depan.kita guna 'faith' untuk menipu diri sendiri.meniti hidup dari hari ke hari dengan bersandarkan harapan terhadap esok,tanpa menyedari yang kita lebih banyak membuang masa menunggu bahagia daripada menikmati bahagia.bahagiakah?

mungkin garisnya terlalu tipis.di antara menjadi tabah dan percaya atau sekadar menipu diri sendiri dengan harapan kosong,bila-bila masa saja boleh berselisih.kemampuan untuk mengenal-pasti sempadannya adalah pembelajaran seumur hidup.entahlah.di kedudukan gua berada sekarang,gua hanya mahukan perjalanan sederhana yang mampu sampai ke tempat tujuan,bukan kisah pengembaraan gah yang sarat dengan macam-macam unsur 'fairytale',keajaiban,hikayat hebat tapi sekadar menjadi selingan sejarah.

i don't want another adventure.i just want real.
                                 

Tiada ulasan: