Selasa, Februari 26, 2013

Mainan Jiwa

kecewa dan sedih,tak selalu berkisar tentang cinta.tapi itulah kecewa dan sedih yang paling dekat dengan manusia kebanyakan,maka bila bercakap pasal kecewa dan sedih mereka akan memikirkan cinta umumnya.hakikatnya,ia lebih luas dari itu.entahlah.apa yang buat gua kecewa dan sedih?sebenarnya ia bukan perasaan nyata tapi lebih kepada lamunan.lebih kepada sentimen.apa saja yang buat gua sayu,ia hanyalah sebuah alasan untuk gua imbau masa silam dan meratapi kesedihan lama.ia sentiasa tentang semalam.tentang ingatan zaman kanak-kanak,tentang kesedihan waktu budak-budak.tak ada kewajaran dan ketepatan kat situ.ia mainan jiwa,isu dalaman,gangguan emosi.justeru bila gua menangis,ia bukanlah diri gua sebaliknya 'roh' kanak-kanak yang masuk mengambil-alih tubuh gua.ia sentiasa tentang itu.cerita lama,ingatan lama,pengalaman lama,luka-luka lama.kanak-kanak naif yang harapannya adalah sejujur-jujur harapan dan kesedihannya adalah sejujur-jujur kesedihan.... 
                      

Tiada ulasan: