Ahad, September 09, 2012

Bukan Kedua

kadang-kadang gua tak tahu apa yang gua percaya,tapi gua tahu apa yang gua tak percaya.gua tak percaya kita boleh baiki sesuatu yang dah rosak.gua tak percaya kita boleh cantumkan sesuatu yang dah pecah.gua tak percaya kenangan boleh buat seseorang terus hidup.gua tak percaya bayang-bayang boleh jadi pengganti zahir.gua tak percaya bila sesuatu tragedi berlaku,keadaan akan pulih seperti sediakala.gua tak percaya bila hidup dah berubah,benda yang lain-lain akan kekal sama.gua tak percaya luka yang dalam boleh sembuh.gua tak percaya parut akan hilang dan kulit kita boleh jadi halus-mulus macam asal.gua tak percaya kesemua-semuanya.

sesuatu yang dah rosak,tetap dah rosak.sesuatu yang dah pecah.tetap dah pecah.kenangan tak boleh hidupkan apa yang dah mati.bayang-bayang takkan boleh gantikan zahir.bila tragedi berlaku,keadaan akan jadi lain,tak mungkin kembali ke sediakala.bila hidup dah berubah,benda yang lain-lain takkan sama lagi.luka yang dalam akan tetap kekal di dalam.parut akan tetap jadi parut.kita boleh rawat,kita boleh buat pembedahan plastik untuk hapuskan cela pada permukaan,tapi itu takkan buat benda yang pernah berlaku tak berlaku.sejarah akan kekal di situ,dalam keadaan sepertimana ia berlaku.ia akan kekal selama-lamanya selagi kita masih bernyawa.

jadi,hakikatnya,gua boleh berfikiran baik-baik,melihat kebaikan dan hikmah di sebalik setiap keburukan yang berlaku dan gua boleh maafkan,boleh tinggal jauh-jauh kenangan yang pahit untuk teruskan hidup dengan semangat yang kuat tapi gua tak mungkin boleh jadi manusia yang sama sepertimana sebelumnya.gua tak mampu.it won't be the same.when things changed,they changed,and you can't "unchange" it.
                                            

Tiada ulasan: