Ahad, Julai 06, 2008

Nostalgia

kadang-kadang gua terasa macam pathetic bila tak habis-habis mengenangkan nostalgia masa silam..gua macam orang-orang tua di hujung waktu yang kemaruk dengan kehidupan zaman muda..apa nak cakap erk?selain dari waktu sekolah menengah,lain-lain tempoh dalam kehidupan adalah fake.palsu,tiruan,lakonan..hanya sesuatu yang diprogramkan tanpa ada makna dan jiwa..entah la..makin lama makin tak pure..makin takde keindahan..terasa kian rindu dan terdesak untuk kembali ke zaman 'suci dan naif'..mungkin perjalanan kehidupan nih telah buat jiwa jadi tercemar dan kotor,merubah kenaifan menjadi sinis dan bitter.wujud rasa jengkel dan menyampah dalam segala-galanya.hidup yang makin lama makin kosong dan menjemukan..jarak yang semakin dekat,dunia yang semakin sempit,masa yang semakin pendek dan murah..terasa ke tahun demi tahun yang berlalu?24 jam sehari yang terbang percuma macam sesaat.sedar tak sedar cuma kemudiannya,'oh,dah masuk tahun baru?'dan ia macam tuh dari tahun ke tahun hingga menjadi bertahun-tahun.tak ada makna..

mungkin sedikit-sebanyak itu adalah disadvantage menjadi agak terkedepan dalam kehidupan..terlalu terburu-buru menjadi 'dewasa' bila orang lain masih budak-budak..minda yang terlalu cepat untuk 'tua'.well,gua dah pon rasa macam 40 sewaktu umur gua baru 18..it shouldn't be like dat tapi too bad,kita takleh rangka sendiri kehidupan dan pengalaman masing-masing.kita dihadapkan dengan permasalahan yang berbeza-beza dan mungkin sesetengah orang terpaksa menghadapi permasalahan yang lebih berat untuk usia mereka yang akhirnya menjadikan mereka dewasa sebelom masa berbanding budak-budak lain yang sebaya.hanya seketika hakikatnya,seketika dalam kehidupan bila segala-galanya terasa hidup dan bermaya dan sesungguh-sungguhnya gua rindukan saat-saat tuh..saat-saat yang takkan ada kali kedua kerana apa pon yang berlaku gua tak mungkin kembali menjadi budak 13 tahun yang masih mampu melihat 'masa depan' dalam kehidupan..heh..masa depan?where the hell is masa depan?depan ke belakang ke,atas atau bawah,honestly,gua takde sebarang rasa..

seorang teman pernah tanyakan pada gua mana satu yang akan gua pilih kalo gua boleh balik ke masa lepas atau pergi ke masa depan..jawapannya sangat mudah..untuk seribu malah sejuta kali,gua pilih balik ke masa lepas..
dan kalo dulu gua tahu bagaimana keadaan masa depan,sumpah gua tak nak akhiri alam persekolahan atau paling tidak gua takkan terburu-buru nak tinggalkan alam persekolahan macam yang gua buat dulu.why..waktu tuh gua cuma pikir untuk cepat ke depan..mahu cepat-cepat tinggalkan dunia yang terumbang-ambing mencari keseimbangan hanya untuk sedar akhirnya betapa gua tak mahu tinggalkan semua tuh.i guess memang sifat manusia..bila ada,apa yang kita mahu cuma ia hilang dan bila takde,kita mahu ia kembali dan kita mahu sangat-sangat..kebenaran tentang berhati-hati dengan apa yang dihajati..satu hari mungkin kita fikir kita nak sangat sesuatu itu hilang tapi kita mungkin berubah fikiran bila ia benar-benar hilang.walau kebencian dan dendam sekalipon punya harga dan makna yang tersendiri..

hmm..sekadar melayan nostalgia..lagu seribu impian nyanyian casey nih adalah lagu kenangan untuk zaman sekolah gua dulu..lagu kenangan dengan 'teman-teman' yang suatu masa pernah bersama mengharungi permulaan kehidupan nih..hanya sesuatu yang takkan ada kali kedua..life began at 13..and ended at,18?



Seribu Impian
(Casey)

Di senjakala begini
Teringat kembali
Teman-teman lama dahulu
Yang pernah sama mengharungi

Pahit dan manis dirasa
Sehati sejiwa
Tak mungkin ku lupakan segala
Saat suka dan duka

Susah dan senang kita bersama
Rentasi rintangan yang ada
Tiada sempadan yang memisahkan
Kasih sesama kita walau badai tiba

Seribu impian pernah pun kita bina
Demi masa depan...
Tenggelam jauh dalam khayalan
Dibuai alam mimpi

Kenangan lalu menjelma
Teringat kembali
Di ketika bergurau senda
Mesranya kita bersama

Seribu impian indah menghias jiwa
Bagaikan permata...
Setinggi langit biru, mimpi kita
Abadi selamanya...

Tiada ulasan: