Ahad, Jun 30, 2013

Ini Cerita Tentang Kisah Cinta, Bukan Kisah Lain

gua tulis blog sejak 2005,dan entry gua dah dekat dua ribu dalam blog ni saja,tak termasuk blog gua yang lagi empat dan juga blog-blog gua yang lain.tapi kisahnya tak habis-habis kecewa,patah hati,terluka,putus,selamat tinggal.macam tak ada jalan cerita lain.bayangkanlah kalau orang baca pun naik penat dan jemu,apa lagi gua yang tukang tulis ni.tapi gua tulis tentang perkara yang berlaku dalam hidup gua,bukan cerita fiksyen.i write it as it is.

memang gua bosan.gila apa tak bosan?gua cemburu bila baca blog orang lain.lama tak jengah tengok-tengok dah berumah-tangga,dah bahagia.hatta blogger-blogger yang pernah berhubung dengan gua dan pernah cakap cinta itu bullshit pun dah melangkah ke depan,bertemu cinta hidup masing-masing,bina masjid.gua?masih juga sama saja macam tu.tak ada perubahan,tak ada perbezaan.serupa.statik.lama mana tak dengar cerita,bila ditanya jawapannya masih juga,"sama macam dulu".

ingat gua tak cemuh ke?gua kalau boleh bila orang tanya,gua nak bagi tahu berita baru,berita perubahan.gua nak juga bila kemas-kini blog,entry yang gua muat-naik adalah cerita happy ending,walimatul urus.gua teringin bila muat-naik gambar di facebook,ianya gambar majlis tunang gua,majlis nikah.bukan soal gua nak sangat kahwin,tapi gua mahu kesudahan yang baik.gua mahu kesudahan yang bahagia,yang berkat.bukannya timbunan kisah patah hati yang kalau gua fikirkan,boleh muntah.gua dah naik loya bertemu dengan lelaki yang hanya pandai sebut perkataan cinta tapi tak berani ada komitmen,tak berani ada tanggung-jawab untuk jadikan gua isteri yang sah.

ada orang kata gua tak cukup berusaha sebab tu gua tak bertemu bahagia.ada orang lain pula kata gua berusaha lebih sangat sebab tu bahagia terlucut.sekejap orang kata gua mudah sangat lepas.sekejap ada orang kata gua pegang terlalu kuat.macam-macam.sebelah sini cakap gua terlalu negatif suka anggap semuanya tipu dan takkan jadi kenyataan tapi sebelah sana pula cakap gua terlalu mudah percaya dan terlalu suka berharap.bila gua selesa bersendiri tanpa ada hubungan serius dengan sesiapa,orang kata gua patut cari cinta.bila gua cari cinta orang kata gua patut bersendiri tak payah susah-susah fikir soal cinta.dah lumrah,manusia memang suka menghakimi,suka bagi pendapat,hujah.bila mereka tak tahu apa-apapun,mereka berlagak macam merekalah yang paling tahu dalam dunia ni.sama je semua,tak payah nak nafi.gua sendiri pun 2x5.

apa sekalipun,ini kenyataannya.gua bukan kanak-kanak bawah umur yang tak tahu apa-apa pasal hidup tapi sibuk mengeluh soal cinta.gua bukan baru semalam kenal dunia,nak kecoh-kecoh benda kecil dan nak ada-adakan benda yang tak ada.umur gua 31,bukan 13.kalau gua bercerita pasal cinta dan mahukan cinta pun,ia normal.perkara yang munasabah,masuk akal.gua bukannya terlalu mengikut perasaan.hatta bila gua kata gua kerap kecewa pun,bukannya kerana gua nak buat sedih dan berlagak macam mangsa.benda yang memang kenyataan,nak sebut macam mana lagi?dah itu hakikat.fakta,bukan auta.kalau kira dari tempoh gua tulis blog sajapun,dah lapan tahun.sentiasa gagal dalam jarak tempoh lapan tahun,masih tak berjumpa pasangan di usia yang telah mencecah 30-an,bukannya berlebih-lebih pun nak cakap kurang bernasib baik dalam kehidupan cinta dan berat jodoh.ia bukan menggembar-gembur,tapi menyatakan kebenaran.how else would you say it?

rasa lapar,nak makan nasi.malas dah nak sambung.

1 ulasan:

:: Wiween :: berkata...

gua sudah kembali ke titik mula.harapan baru hancur musnah.