Khamis, Februari 14, 2013

Drama Cinta Semusim

mahu bersedih,gua tak ada kudrat.mahu rasakan kehilangan,apa sebenarnya yang hilang kalau memang dari awalpun ia tak pernah ada dan tak pernah dimiliki.pertama kali sejak satu tempoh yang terasa bagaikan berkurun-kurun,gua fikir gua kembali jumpa sesuatu yang nyata,sesuatu yang mungkin,tapi malangnya apa yang gua fikirkan itu salah.ia tak lebih daripada satu lagi khayalan,satu lagi maya,illusi optik,fatamorgana,dan apa-apa sajalah perkataan atau istilah yang sewaktu dengannya yang menggambarkan sesuatu yang bukan kenyataan.gua cuma bermimpi.bermimpi,tahu?hanyut dalam sesuatu yang gua sangkakan hakikat tapi sebenarnya hanyalah mimpi semata-mata.apa yang gua pegang,gua kejar,gua sasarkan,tak lebih dari sekadar mainan tidur.gua yang beriya-iya.cuba genggam sedaya-upaya tapi kalau namanya pun  mimpi,genggamlah sekuat mana tetap takkan ada dalam tangan.

letih,ya.sifirnya mudah.bila kita pertaruhkan hati dan perasaan berharap pada sesuatu,kita akan kecewa bila ia tak kesampaian.cuma,mahu huraikan rasa itu ia bukan lagi dalam batas jangkauan perkataan.kalau gua mahu sifatkan yang sebenar-benar,sebenarnya apa lagi yang benar?sepanjang hidup,gua habiskan kebanyakan daripadanya bernyawa dalam cerita yang entah berlaku entah tidak.gua pikul dan seret harapan sebesar dunia yang bebannya lebih daripada kemampuan gua sendiri dan di setiap hentiannya gua fikirkan adalah titik bahagia untuk akhirnya gua miliki apa yang gua nanti dan gua doakan tapi setiap kali terbukti ia hanya satu lagi juram yang memerosokkan gua lebih dalam dan lebih dalam ke dalam penyeksaan yang tak ada kesudahannnya.sampai segala-galanya dah hilang wajah dan punca,dan tinggal menjadi kebingungan semata-mata.gua hilang,hilang dalam rasa yang akhirnya tidak lagi mendatangkan sebarang rasa.dan gua terpaksa gadaikan seluruh realiti yang gua semai sekian lama di segenap darah-daging untuk keluar daripada lingkaran yang membelenggu langkah gua,dan gua fikir dialah tangan penyelamat yang akan membawa peluang kedua sesudah bersemadinya jasad semalam.sumpah gua nampak harapan untuk hidup bahagia,di alam nyata,bahagia yang sebenar-benarnya,bahagia yang diikat dengan tali bernama pernikahan,bukan lagi angan-angan kosong,cerita-cerita mitos yang dikhabar bertahun-tahun tanpa ada bukti dan kepastian.sumpah,gua fikir dialah orangnya..takdir dan jodoh gua,setelah terlalu lama gua didodoi dengan memori cinta pertama yang gua bawa dari awal usia.lalu gua sambut dengan setulus hati,dengan niat ikhlas dan penuh pengharapan..untuk apa?hanya untuk dihumban kembali ke dalam juram gelap yang membunuh jiwa gua selama ini.

jadi,apa sebenarnya yang patut gua rasa?bolehkah perasaan itu disebut sebagai kecewa?perkataan kecewa itu sendiri bunyi kelakar bila digandingkan dengan apa yang berlaku.gua terpaksa mati untuk melepaskan memori demi menyambut masa depan,semata-mata untuk mengetahui bahawa 'masa depan' itu tak lain dan tak bukan hanyalah sebuah lagi kenyataan palsu yang datang untuk memperdaya gua,mempermain-mainkan perasaan gua dan memusnahkan sisa-sisa harapan yang masih berbaki dalam diri gua.sungguh-sungguh,apa sebenarnya yang patut gua rasa?gua jadi beku,jadi kosong.hati yang dah hancur,dihancurkan lagi,mahu bertukar jadi apa lagi?dah sampai ke tahap paling akhir,dah tiada lagi sesudah itu.lalu yang tinggal begitulah.hanya kosong,rasa yang tiada lagi punya rasa.

di akhir ceritanya,gua sekadar pasrah.tiada marah,tiada kecewa,tiada apa-apa.senyum sendiri mengingatkan mimpi yang gua tersilap anggap sebagai kebenaran.silapnya pada diri gua sendiri.gua yang anggap tidur gua yang panjang dah berakhir.gua yang tersalah baca cahaya di hujung langit sebagai fajar pagi yang akan membuka cerita baru.hakikatnya,mana ada cerita baru.sama saja dari dulu sampai sekarang.gua yang ulit diri gua dengan harapan tak munasabah.indah memanglah indah.untuk manusia kurang normal macam gua yang hanyut dengan masa silam dan sesat dalam kehidupan nyata,bila kembali berhubungan dengan jiwa hidup seperti manusia normal,rasa macam dilahirkan semula.setiap pertemuan,janji-janji,perancangan..siapkan baju sedondon untuk hari raya.indah dan manis.memanglah.semua tu mimpi.mimpi memanglah indah dan manis.

apa lagi yang boleh gua cakap.bukan takdir dan bukan jodoh.bukan kisah sebenar.gua tersalah baca dan tersalah harap.sekadar satu lagi rentetan kisah cinta selingan yang seperti sebelum-sebelumnya.tak ada yang lebih daripada itu.semua janji,semua perancangan,hanyalah cakap-cakap kosong melayan angan yang tak bawa sebarang makna.kesudahannya,macam tu juga.janji hanya tinggal janji.perancangan yang semata-mata untuk memacu harapan tanpa ada jalan ke arah kenyataan.tak ke mana.tak ke mana-mana langsung.apa yang gua usahakan,gua cuba,gua ikhtiar,percuma saja dirosakkan.sia-sia.mencuba dan bertahan hanya untuk bazirkan segala-galanya begitu saja.yang tergadai adalah keikhlasan dan kesungguhan gua.terbuang tanpa harga.sayang seribu kali sayang.

sesuatu yang sememangnya bukan milik gua,rela atau tidak,tetap terlepas dari genggaman.gua akur dan gua terima.gua telan hakikat walaupun pahit.ini rencananya yang sebenar.pilihan yang bukan gua sengajakan tapi telah tertulis dengan terang dan nyata.dia bukan untuk gua,sepertimana gua bukan untuk dia.malangnya,bukan gua orangnya.insan untuk dia diam dan jadikan suri sebenar sepanjang hayat.sayang seribu kali sayang........
               

Tiada ulasan: