Ahad, Jun 19, 2011

'Tornado In Soul'

beberapa hari ni,ada beberapa manusia yang pada takrifan gua adalah manusia daripada masa lepas telah muncul dan salah-seorang daripadanya adalah tornado,nama gelaran yang gua berikan pada seorang teman yang hadir dalam hidup gua pada waktu gua betul-betul serius dan nekad mahu mulakan hidup baru.waktu tu adalah waktu bila gua bersungguh-sungguh tanam pada diri gua yang gua mesti kuat untuk lepaskan memori silam,untuk kuburkan segala impian naif dalam sentimen cinta pertama dan bukakan hati sepenuhnya kepada insan baru.gua nekad untuk serius,serius dalam ertikata gua sanggup untuk menjadi isteri.cuma silapnya mungkin kat situ,gua tanpa sedar telah menampakkan diri gua seperti mendesak,menggesa.

apa yang gua fikir dengan mengambil-kira faktor usia seorang lelaki yang sembilan tahun lebih tua dari gua,tak terlintas bahawa persoalan tentang komitmen masih menjadi satu isu yang boleh menimbulkan tekanan.entahlah.apa yang buat gua kecewa ialah bila gua dipujuk,diyakinkan,didodoi dan dibelai untuk menerima sebuah perhubungan tapi kemudiannya segala-gala tentang gua dijadikan isu untuk menyelar gua balik.

apa yang gua mintak bukannya layanan vip seolah-olah gua ni tuan puteri dari negeri kayangan,tapi keikhlasan.kenapa nak bersusah-payah melayan gua sepanjang masa,nak kelam-kabut waktu kerja membalas sms gua,nak telefon gua berbual-bual sampai lewat malam pada hari bekerja,hanya untuk kemudiannya menuduh gua self-centered dan tak menitik-beratkan keadaan orang?semua tu,gua tak mintak.kenapa tak jujur saja dari awal kalau sedang sibuk,kalau tak boleh melayan,kalau ada komitmen lain?kenapa mesti memaksa diri buat apa yang membebankan diri sendiri kemudian letakkan kesalahannya ke atas bahu gua?kata-kata seperti bila-bila masa kalau gua sedih gua boleh datang pada dia,kata-kata yang gua ni tak pernah langsung mengganggu urusan dia..mungkin salah gua yang bodoh tak faham itu cumalah ayat basa-basi biasa,bukannnya betul-betul bermaksud macam tu tapi still,it hurts.

teman yang pada awalnya mesra tiba-tiba berubah dingin dan akhirnya memberitahu yang kita ni terlalu kerap mengganggu,tak memahami rutin hidup,malah sehingga kepada sifat manja dan keanakan juga dibangkit sebagai satu kelemahan,dikatakan suka meminta-minta,memandang kebendaan..haih..kenapa mahu hadiahkan gua apa-apa hanya untuk cakap gua ni materialistik sedangkan bukan gua yang memaksa meminta hadiah yang mahal-mahal.seteruk itukah gua dalam pandangan mata dia?bertitik-tolak dari situ,gua memilih untuk lepaskan saja.apa maknanya menjalinkan hubungan dengan orang yang berfikiran buruk tentang kita?gua dikatakan telah menjejaskan kehidupan peribadi,mengambil masa yang sepatutnya dia guna untuk diri sendiri,hadir terlalu mendadak sehingga dia jadi sesak,dan dia rindukan kehidupan biasa sebelum wujudnya gua di sisi dia.kalau macam tu,apa perlunya lagi gua terus tebalkan muka menyibuk dalam hidup dia.

gua tulis ini bukan untuk memburuk-burukkan sesiapa.gua hanya tulis daripada sudut gua,sedangkan dia mungkin ada justifikasi dia sendiri jadi gua tak harap sesiapa yang membaca terus bertanggapan buruk terhadap dia.bila gua fikirkan balik,gua melihat semula apa yang berlaku daripada pandangan dia.gua ada silap gua sendiri sebab pada awal bila dia bertanyakan status hubungan kami,gua yang menafikan kami ada apa-apa hubungan serius.gua tak mampu berikan kepastian bila diminta,tapi kemudian beriya-iya mahu tunjukkan kesungguhan.juga gua terima,baik dia,mahupun sesiapa saja bila dah lama hidup single sedikit-sebanyak akan struggle untuk beralih ke kehidupan sebagai seorang yang ada pasangan.dalam tempoh itu kita akan mula ragu-ragu,mula fikir dua kali,mula mempersoal betul ke kita dah benar-benar bersedia.

perhubungan selepas kita melepasi usia 25 tahun dah tak sama macam perhubungan masa kita belasan tahun atau awal dua puluhan sebab dah tak ada ruang untuk cuba-cuba,tengok-tengok sebaliknya kena betul-betul serius dan itu,yang menimbulkan tekanan.ditambah dengan pengalaman lepas,pernah kecewa,pernah putus tunang,it's a damn big thing untuk betul-betul menerima semula suatu perhubungan baru.mungkin dia pada waktu itu,tak berniat mahu mengusir dan mengecewakan,seperti juga gua tak berniat mahu menggesa dan menekan tapi cuma keadaan yang menampakkan gambaran yang sebegitu.gua di dalam tekanan terlalu mahu 'move on' dan dia pula di dalam tekanan sudah terlalu selesa untuk move on.

atas dasar pengertian itu,gua tetap layan dengan baik bila dia tiba-tiba hubungi gua semula kebelakangan ini.walaupun jujurnya gua masih ingat macam mana kata-kata dia pernah menyakitkan hati gua dulu,tapi hanya sepatah yang gua tanyakan,kenapa agaknya hubungan kita yang sepatutnya boleh jadi bahagia berkesudahan macam ni dan dia hanya menjawab,tak tahu,betul-betul tak tahu.jawapan yang tak menghuraikan apa-apa tapi pada gua sudah memadai untuk gua simpulkan yang dia sendiri sebenarnya tak tahu macam mana keadaan tiba-tiba boleh berubah jadi keruh dan berakhir mendadak macam tu saja.gua kira dia juga macam gua,tak menyangka sesuatu yang bermula dengan baik tiba-tiba boleh berada di luar kawalan dan tewas untuk dikemudi.kesimpulannya jatuh ke situ dan gua mampu mengerti yang dia tak pernah berniat mahu menyakitkan hati gua atau apa-apa.dia sendiri mahukan kebahagiaan tapi untuk menjayakan sebuah hubungan kadang-kadang tak semudah yang kita harapkan.jadi pada gua,dapat berbicara semula dengan cara baik dalam keadaan sama-sama tenang sudah memadai untuk melerai mana-mana rasa pahit kelat yang ada dalam hati.ia adalah satu pembebasan.

kita,tak pernah mahu kesudahan yang buruk,tapi kadang-kadang kita tak mampu menangani keadaan dan sudahnya,kita kalah.bila segalanya berakhir bukan dengan kebahagiaan seperti yang diharapkan,cukuplah kalau sesudah itu boleh bercakap secara matang,rumuskan di mana letak silap dan salah baik pada dia atau pada diri kita sendiri,baru lerai segala ketidakpuasan hati dan tanda-tanya.hanya itu.

gua seboleh-bolehnya mahukan untuk setiap kisah,berakhir dengan penutup yang baik.kita kenal dengan cara baik,dengan perkenalan yang elok,maka biarlah berpisah juga dengan cara baik,dengan pemergian yang elok.bukannya mendadak,macam adegan silap mata.hanya dengan tiba-tiba,keluarkan kata-kata magik 'selamat tinggal' dan puuff,hilang.ok,ok,itu dah masuk bab orang lain tapi my point is,biarlah setiap kisah itu tamat dengan jelas dan baik,tanpa meninggalkan ketidakpuasan hati dan tanda-tanya.mungkin seperti sebuah karangan.bermula dengan pendahuluan,kemudian diakhiri dengan sebuah rumusan dan kesimpulan.ya,macam itulah.baru sempurna untuk menutup buku.

apapun,seikhlas hati,gua doakan yang terbaik untuk dia.wish you all the best,abang.semoga bertemu kebahagiaan seperti yang diharap-harapkan..dan gua ucap dengan senyuman..
    

10 ulasan:

PK berkata...

menamatkan suatu hubungan tu pedih. Sakit gila.
Tambah sakit bila bayangan hubungan itu tak nak hilang. Bukan hilang, susah mahu dilepaskan. peh. boleh buat keliru. ragu-ragu. fucked up. benci. sedih..semua bercampur teradun sekali.

huh!! gua emosi dengan ini.

broken_nigina berkata...

bertenang sayang,bertenang.nanti gua pergi pujuk,susah pulak.jadi cerita lain.

ghost writer berkata...

apa nak dikisahkan pada kisah yang singkat.

broken_nigina berkata...

tetap berharga.
:)
nilai bukan pada jarak masa,cuma erti di hati.

:: Cikgu Wiween :: berkata...

been there, done that. pahit bila rasa, tp kdg2 manis bila dikenang. :)

broken_nigina berkata...

janji ada penamat yang boleh difahami,bukannya habis tergantung tak tahu punca.

:: Cikgu Wiween :: berkata...

tp kenapa selalu tergantung kan? bilalah nak temui penamatnya. *sigh*

broken_nigina berkata...

dalam cerita tornado ni,tak tergantung.
:)

:: Cikgu Wiween :: berkata...

x..gua mksdkan kisah gua. hehehe sorry gina terkeluh kesah kt sini pulak. huhu

broken_nigina berkata...

takpe takpe.ada gak rakan sebaya yang sama membujang.hehe..