Ahad, Mei 29, 2011

Cerita Bukumuka

sebelum ini,gua pernah ada akaun facebook.itu setelah didesak oleh manusia-manusia sebenar di dunia realiti dengan alasan lebih senang berhubung dan waktu tu setelah gua fikir-fikir,kenapa tidak?sekali-sekala mencuba kelainan untuk buat sesuatu yang luar kebiasaan yang kita takkan buat dalam keadaan normal.selalu pakai serba hitam,sekali-sekala pakai pink pulak,ya tak?jadi gua buka akaun peribadi yang buat pertama kalinya dalam sejarah di mana-mana ruang sosial maya,menggunakan identiti sebenar.dengan nama sebenar yang penuh,lengkap dengan binti dan dedahkan diri tanpa memakai sebarang topeng.my,my..lepas dah lebih sepuluh tahun daripada tamat sekolah gua tak berhubung dengan sesiapa kecuali kawan rapat gua,yang mana cuma seorang dan selebihnya berhubung jarang-jarang dengan dua orang lagi menjumlahkan mereka kepada hanya tiga,akhirnya dalam angin ingin buat apa yang luar dari kebiasaan gua 'berkawan' balik dengan kenalan-kenalan sekolah yang gua dah tinggalkan lama dulu.

lepas gua dah selamat membuka akaun facebook tersebut,salah-seorang kenalan sekolah yang paling awal gua 'kawani' adalah budak lelaki yang sekelas dengan gua masa tingkatan empat dan lima.dia dah berkahwin dan ada anak.gua rasa macam kelakar pun ada sebab hampir semua kenalan sekolah lelaki yang sebaya dengan gua dah kahwin malah kahwin usia muda,berlawanan dengan yang perempuan masih ramai bujang macam gua malah single tak berpunya.mereka-mereka yang bujang ni juga,kebanyakannya berkerjaya best dan rupa juga boleh tahan comel.bila tengok-tengok balik,patutlah orang selalu cakap aweks pantai timur ni ramai yang comel-comel.heh.tapi jujurnya,gua pandang tinggi dekat mereka-mereka yang masih maintain dengan imej asal,masih ayu dengan baju kurung dan tudung,masih sebati dengan jati diri anak terengganu sejati walaupun hidup berjaya di ibukota,masih sederhana dan sempoi,tanpa penampilan over the top tudung lilit-lilit berbelit kepala alien entah hape kebenda tapi tetap sedap mata memandang.wah.tiba-tiba gua rasa bunyi macam lelaki pulak cakap macam tu.

melalut gua ni.mabuk ke apa?gua rasa memang gua tengah mabuk.apa yang gua nak beritahu tadi,bekas rakan sekelas gua yang jadi kawan terawal di facebook tu mula berbual dengan gua.memang bagi gua betul-betul di luar tabii kerana sebenarnya,gua tak pernah langsung berbual dengan sesiapa di sekolah melainkan dengan teman rapat.dia cakap,seperti komen biasa yang gua selalu dengar orang cakap pada gua,dulu dia takut untuk tegur gua.gua nampak terlalu senyap,terlalu distant,dingin tak pedulikan orang as if membawa signboard amaran 'jangan dekat' ke mana-mana gua pergi.my,my.sebenarnya gua tak sedar gua telah mewujudkan imej itu pada pandangan orang.tak sedar dalam erti-kata bukan saja-saja sengaja dibuat tapi terbentuk sendiri sebab agaknya,memang itu cara gua bawa diri gua selama ini.

berbual punya berbual,akhirnya dia buka cerita yang dia sebenarnya pernah meminati gua masa zaman sekolah dulu.kadang-kadang gua ni kuat perasan juga,dok terasa orang memerhati tapi gua ketawakan saja.gua ketawakan diri sendiri yang tak malu nak perasan kerana boleh terasa macam dia tu memerhati gua lain macam.gua boleh perasan tu pun sebab gua  juga kadang-kadang suka perhatikan dia.tak adalah minat ke apa,cuma gua suka mata dia.mata yang redup dan dalam,nampak berkaca.mata sedih.gua memang suka lelaki yang bermata sedih ni.entah,menarik.gua ni dalam diam-diam gua dalam tak ambil pusing keadaan sekeliling,gua sebenarnya seorang pemerhati.mata yang sentiasa mengamati,telinga yang sentiasa mendengar.

bila dia cakap dia minat gua masa sekolah dulu,baru gua ingat balik.mungkin perasaan perasan gua dulu tu ada benarnya.dia ulang-ulang ayat "awak tu merak kayangan,saya ni cuma gagak je,manalah layak nak mengorat awak.manalah orang macam awak nak pandang orang macam saya ni.".mengada-ngada betul ayat spisis itu.gua kalau dengar akan fikir,ini ayat perli ke apa?walaupun gua selalu konon-konon kuat perasan,tapi secara jujurnya gua tak pernah percaya diri gua ni berkemampuan untuk buat orang jatuh hati dan memberi impak jadi dengan sendirinya bila dengar orang buat luahan gua akan terasa macam orang tu saja nak bergurau-senda.gua tak anggap serius.bukan nak kata gua tak percaya dalam konteks gua curiga dan berprasangka,tapi tak percaya sebab rasa tak logik.takkanlah kot?jadi gua anggap dia bergurau sama macam dia mungkin bergurau macam tu jugak dengan bekas-bekas budak sekolah yang lain.

masa awal-awal mula berbual,biasalah.baru-baru semua pun boleh jadi teruja,kan?lagi pulak bila dah lama dah tinggalkan zaman menjadi 'gadis idaman malaya',seronok jugak sekali-sekala dibawa kembali ke dalam nostalgia itu.tambah bila dia beritahu kawan-kawan dia yang lain pun ada yang sama macam dia pernah minat kat gua masa sekolah dulu.salah-seorang daripadanya adalah budak lelaki yang sekampung dengan gua yang selalu mengata gua,memburuk-burukkan gua.bab itu gua pelik pasal lelaki ni.kadang-kadang lain macam betul cara dia 'menyukai' seorang perempuan.gua ingat ada sekali tu gua berjalan sendiri melintasi kelas budak tu dan macam biasa,jalan terus tak pandang kiri-kanan kemudian ada salah-seorang tegur gua kuat-kuat dari dalam kelas,"sorang je ke??" dan budak tu menyampuk tolong jawab,"taklah.lapan orang!"kemudian mereka ketawa ramai-ramai berdekah-dekah dan gua dengar mereka berborak mengumpat panggil gua 'awek thrash' sambil gelak-gelak sesama mereka.memang gua benci betul.tapi gua tak cakap apa-apa.gua menoleh pun tidak.sungguh-sungguh,memang rasa tak selesa dan macam bodoh bila kita berjalan orang pandang-pandang kemudian bercakap pasal kita sambil ketawa berdekah-dekah.maka ajaib gila,bila bekas rakan sekelas gua beritahu budak tu sukakan gua masa zaman sekolah.mungkin,rakan sekelas gua tu salah orang atau salah tafsir.senang nak sebut,nama bekas rakan sekelas gua tu yusri.ya,yusri.

lepas dah lama-lama,si yusri ni akhirnya mula bersikap lebih yakin,lebih cool bila dia berbual dengan gua.selalu bercerita tentang pencapaian dia dalam hidup,pengalaman dia memajukan diri,dan yang sewaktu dengannya yang menunjukkan bahawa dia hari ni dah jauh matang dan berjaya berbanding zaman hingusan dulu.baik,tak apalah.gua layankan saja.gua faham.ya lah,orang yang dah banyak pengalaman pernah menetap di banyak tempat tambah pulak dah berumah-tangga,dah ada anak tiga,mestilah berpengetahuan luas tak sama dengan orang yang 'belum tahu apa-apa' belum berumah-tangga macam gua ni.tapi bila lama-lama,gua mula rimas.gua pun rasa bersalah sebab kerap buat lelaki tertipu fikir gua ni lemah-lembut berhalus segala bagai dengan rupa dan perawakan yang nampak ayu habis,tapi memang gua lemah-lembut pun,kecuali bila gua 'memberi pendapat ikhlas'.

bila gua fikir balik,mungkin sedikit melampau tapi gua tak tahan dia asyik dok brag sampai akhirnya gua bidas dia balik dan bila dah bidas balik tu,jawabnya memang berjela tajam menikamlah.lemah betul gua bila lelaki nak tunjuk pandai nak tunjuk matang nak tunjuk hebat depan gua.lu dah salah orang.lagipun macamlah dah jadi billioner ke apa nak menunjuk sangat dan kalau dah jadi billioner pun,ingat gua hairan sangat ke?tapi sebenarnya,gua ni pun tak patut.rasa macam kejam jugak.dia sekadar nak impress gua je pun.apa salahnya kalau gua bagi muka sikit.tapi gua cakap direct kat dia yang gua rimas dengan dia,gua bosan dengar percakapan dia dan gua rasa tak berminat nak berbual dengan dia.paling-paling pun tapislah sikit ayat jangan terlalu jujur macam tu tapi dah terlepas cakap,nak buat macam mana.

dari tadi gua dok menaip tak sudah-sudah dah rasa penat dan malas jadi terus tutup ceritalah.akaun facebook tu gua dah tutup 3,4 bulan lepas sebab setelah beberapa ketika menjadi tak underground,gua mula tak selesa.memang tak kena dengan jiwa.kekal macam ni,duduk dalam ruang hitam dengan berkelubung,adalah lebih 'gua'.sekian.

13 ulasan:

Nveil berkata...

awak tu merak kayangan,saya ni cuma gagak je,manalah layak nak mengorat awak.manalah orang macam awak nak pandang orang macam saya ni.

Nveil berkata...

hew hew hew

Nveil berkata...

awak tetap 'si cantik' saya.

Nveil berkata...

^________________^

Nveil berkata...

opss, manja pulak.

Nveil berkata...

okbai.

broken_nigina berkata...

mengadalah tu.hahaha..

Nveil berkata...

haha, sihat sayang?

broken_nigina berkata...

sihat seadanya.:)

Nveil berkata...

http://www.youtube.com/watch?v=VurhzANQ_B0

broken_nigina berkata...

haha..
such a fun song.

Kepala Manchiss berkata...

heh.

broken_nigina berkata...

heh kembali.