Isnin, Februari 25, 2008

Langit Malam

hmm....ntah untuk berapa lama,gua dah lupa bila kali terakhir gua duduk tengok pemandangan,dan menikmati.dulu-dulu gua suka hayati pemandangan malam.gua suka bulan,bintang.ya,jiwang bunyinya tapi pape je la.gua ingat,gua selalu duduk tepi tingkap,tengok langit,tengok bulan,tengok bintang.even,bila langit gelap takde bulan dan bintang,gua masih suka melihat.gua lebih menikmati malam berbanding siang.langit bagi gua,ntah la,mendamaikan.gua tengok dengan rasa kagum,asyik.macam gua tengok laut,tengok ombak.ada sesuatu yang sangat cantik,sangat indah dalam semua tuh yang buat gua hanyut,tenggelam.tapi,tanpa gua sedar,dah lama gua tak tengok laut,ombak.dan dah lama gua tak tengok malam.tengok dalam ertikata lihat,bukan pandang semata-mata.masa berlalu rasanya..sedar tak sedar,dah banyak yang gua tinggalkan,gua lupa.apa yang gua suka,yang suatu masa pernah buat gua hepi.
hepi..hmm..dalam bahasa lebih mendalam,'bahagia'..bahagia ke gua?tak bahagia ke gua?dah lama pon gua tak pikir soal bahagia tak bahagia.hidup je tanpa pikir semua tuh.gua dah tak ingat bila masanya gua pernah pikir tentang bahagia atau tak bahagianya hidup.rasa macam,sampai satu masa,semuanya stop sendiri.cuma hidup,tanpa pikir tentang bahagia.hidup terus hidup.ke mana arus bawak,kita cari jalan untuk terus hidup.cuma itu.
hmm....kebelakangan nih,gua berpikir tentang diri gua yang menulis blog macam ni nih.terasa bodoh.sebagai someone yang sangat tertutup,gua dah reveal terlalu banyak benda tentang gua untuk orang lain tau.sepatutnya cuma antara dua,samaada orang kenal gua secara peribadi,dalam dunia nyata tanpa tahu tentang apa yang gua bebelkan dalam nih atau tau tentang gua dalam nih tanpa perlu tau diri gua yang sebenar di luar.gua tak suka orang kenal gua.gua tak suka diorang tau apa yang peribadi tentang gua.sebab tuh sepatutnya cuma ada dua pilihan.tapi,gua sendiri jugak yang langgar.gua patut duduk diam-diam.hanya layan diri sendiri,menulis dan membaca sendiri.gua hanya mahu jadi 'invisible'.silap gua sendiri.sekarang bercampur-aduk antara orang yang kenal gua secara realiti,dan orang-orang 'maya'.tetiba gua rindu untuk menjadi manusia yang private.gua rindu menjadi 'underground' dan takde orang tau sape broken_nigina yang sebenarnya.itu pendirian gua yang asal.macam awal-awal bila gua hidupkan broken_nigina dalam LRO.akhirnya gua tunduk jugak dengan desakan orang lain.lagi kita berkeras untuk diam,lagi kuat orang akan cuba untuk tau.gua akhirnya bosan.
bercakap macam ni bukan bermakna gua terkena gejala memadam blog macam yang dihidapi oleh kebanyakan penulis blog yang gua suka.gua takde niat pon nak padam blog gua.takkan ada beza pape bagi gua.hanya ada orang-orang tertentu yang pernah baca blog gua,dan jumlah terpencil tuh tak memerlukan gua untuk tutup blog gua nih.tak perlu langsung.tindakan tuh hanya langkah keselamatan yang terakhir untuk kecemasan iaitu bila ada orang yang tak diingini tahu tentang blog gua,merujuk kepada yang paling utama,famili gua.mati hidup balik gua tak rela.
ntah la.takde pape pon sebenarnya.gua cuma rasa makin hilang motif.rasa macam gua lari dari prinsip gua sendiri,dan semakin hilang identiti gua.gua rasa macam dah jadi manusia yang sungguh mesra dan sangat mudah didekati,yang mana itu bukan gua.bukan gua cakap ada sebarang keburukan dengan jadi macam tuh tapi gua bukan macam tuh.mungkin yang sebenarnya,gua bukan bercakap tentang tempoh-tempoh kebelakangan nih.lebih kepada kehidupan yang bertahun-tahun lepas.gua pernah jadi jauh jauh jauh lebih anti sosial dan cold daripada ari nih.anti sosial yang dengan cukup segera akan rasa sangat tak selesa bila didampingi oleh manusia yang berbeza dunia daripada gua dan takkan teragak-agak untuk terus jauhkan diri.gua dah berubah.tanpa gua sedar,gua dah berubah.bukan berubah ada sesuatu yang berbeza dengan prinsip gua,cuma,dari segi perasaan.gua dah tak peduli tentang semua tuh.bukan tak peduli kerana gua tak peduli,tapi gua yang dah tak ambik peduli.gua dah tak ambik peduli dengan apa yang paling selesa,paling serasi jiwa gua perlukan.
kengkadang,gua macam teringat diri gua yang sebenar,dan terasa,ini bukan gua yang sebenar.tapi,apa yang benar,apa yang tak benar lagi hari nih?garis yang memisahkan antara yang benar dengan tak benar sangat-sangat nipis.ada masanya,ia bertembung dan jadi sama dan ada masanya ia bersilang terus untuk yang benar jadi tak benar dan tak benar jadi benar.
mungkin sekarang nih,gua cuma tengah teringat tentang sesuatu..ingat tentang apa ya?sesuatu yang sangat-sangat familiar dengan diri gua tapi gua sendiri dah lupa.kenapa gua lupa?kita hanya terlupa dengan sendirinya..lupa tentang banyak benda..lupa tentang sesuatu yang pernah ada makna dalam hidup kita dan lupa tentang sesuatu yang pernah menggembirakan kita.mungkin gua rindu..malam nih,bila tiba-tiba gua tergerak untuk duduk kat tepi tingkap dan tengok ke luar,gua sedar yang gua sebenarnya rindu..sangat-sangat rindu..langit malam yang cantik..gua rindukan diri gua sendiri........

2 ulasan:

t.I.a berkata...

Bravo! At least.. u have urself to miss. But fo me..
i just lost in my ownself.

:)

-d0ne-

broken_nigina berkata...

sesat dalam diri kengkadang satu yang indah..
:)