Khamis, Julai 17, 2008

Terr....

gua nak menulis..rasa meluap-luap membara perasaan nak menulis tapi gua belom ada ruang dan kesempatan yang memuaskan untuk itu.kebelakangan nih gua cuma taip entri pendek-pendek yang kalo gua tak taip pon takde beza pape.banyak benda dalam kepala gua,tapi too bad gua takde masa nak layan nak korek nak bebel-bebelkan panjang-panjang..walaupon memenatkan sesape yang mungkin rajin nak baca,tapi,gua memang suka taip panjang-panjang..berbaloi sikit gua menaip..dan biasanya pon,gua tulis sendiri,gua jugak yang baca sendiri..lain kali..otak tangan jiwa semua dah gatal-gatal geram asyik diperam je kat dalam..

dan..satu lagi..berapa ramai orang yang sanggup berhenti kerja untuk tolong jaga kakak yang baru bersalin dan baby dia?kakak gua akan bersalin minggu depan,insyaallah..operate..bila pikir-pikir,kesian..mak dah takde nak tolong tengok-tengokkan.takde sesaper boleh tolong jaga melainkan adik gua tapi dia pon tolong jaga anak buah gua si weena yang masih kecik tuh.sesaper yang pernah jaga budak tahu lah cabaran nak menjaga budak yang umur ligat berjalan,berlari..penat yang amat!mana nak terkejar..lagi pon dia mana pernah jaga budak baru lahir.paling koman,gua yang jaga weena tuh masa dia baru lahir.tahu jugak la sikit-sikit.nih la bila orang-orang tua dah takde.semua urusan yang muda-muda nih la kena pandai uruskan sendiri.masing-masing mentah,hijau lagi pasal banyak benda.dalam hal-hal camnih buat gua sedar betapa gua sebenarnya masih 'budak'.orang muda banyak idea,tapi pengalamannya kurang..hmm..ntah la..gua tak sampai hati..nanti dia masuk hospital dan masuk bilik bedah pon gua tak boleh ada kat sana.bukan nak mengkesiankan diri atau apa.dengan pengalaman anak sulung pernah meninggal masa nak lahir,perlu bersalin bedah tanpa orang tua yang boleh jaga,tanpa mak,tanpa adik-beradik yang semua rata-ratanya sibuk dengan komitmen masing-masing,dekat negeri orang bukan kampung halaman sendiri pulak,ntah..juz sedih la..gua membayangkan berada di tempat dia..sayu hati..

dok pikir-pikir..boleh ke gua aman dengan urusan gua biarkan dia terkial-kial kat sana.nak buat camane?terlintas di pikiran gua,berhenti kerja..mesti ramai yang cakap bodoh..tetapkan priority..tapi apa priority gua?orang-orang yang gua care,benda-benda yang menjanjikan kepuasan bagi gua.gua bukan hadap dan lahap sangat dengan kerja,walaupon gua buat itu demi ego dan dignity.kalo gua tak kerja pon,gua tak mengalami masalah kewangan.bukan mewah,kaya-raya,tapi,alhamdulillah.di usia 26 tahun,sekian lama tebalkan muka orang tanya asyik jawab belajar tak sudah-sudah,dan sekarang gua ada kerjaya,seorang wartawan(walaupon tempat kerja dan papernya hampeh,cerita lain)..sembilan tahun tunggang-terbalik 3 kali bermula jatuh bangun untuk gua habis belajar walaupon cuma untuk diploma dan gua terpaksa hilang ayah,hilang mak,gadai ego dan air muka,macam-macam dalam proses gua nak tamatkan study..penat!gua dendam ini..dendam sangat-sangat.gua deserve ini semua dan gua tuntut apa yang sepatutnya gua dapat!gua tak pernah lalu jalan lurus dalam hampir segala-galanya.jalan gua berliku bergunung-ganang bercuram berlembah,the reason kenapa gua menyampah dengan manusia yang tak hargai kesenangan hidup diorang dan sibuk bercakap pasal 'kesengsaraan' bila kesengsaraan yang diorang hadapi cuma putus cinta dengan someone yang baru dikenali dua bulan lepas.boleh pergi jahanam!

ok..gua dah melalut.hmm..hari nih gua agak 'dark'..bukan gua tak suka..dan sebenarnya,gua suka.antara sesuatu yang perlu gua lakukan untuk diri sendiri,atau berada bersama famili yang memerlukan bantuan yang sebenarnya lebih kepada sokongan moral,mana satu yang patut gua utamakan?dan kalau gua buat sesuatu dengan niat baik,berkorban kepentingan sendiri dengan redha walaupun susah,akan ada hikmahnya tak di kemudian hari?it was me yang ada selalu ada kat sisi ayah,pikul tanggungjawab jaga ayah hingga ke saat-saat akhir,dan it was me yang jaga mak masa sakit dulu,yang bermalam di hospital masa kakak operate nak bersalin dulu,dan gua yang berada di sebelah jenazah ayah dalam van jenazah masa dibawak balik dari kl ke terengganu dulu dan juga di sebelah jenazah mak masa dibawak balik dari kb ke terengganu.semua tuh terpikul di bahu gua.dah berapa kali bermalam di hospital bersilih-ganti jaga orang,tinggal gua sendiri je yang belom duduk di hospital.dan ironinya,gua sebenarnya sangat ngeri dengan hospital.bau ubat dan suasana hospital selalu buat gua rasa macam nak pitam.apa nak buat bila diri nampak paling tenang dan steady,walaupon hakikatnya menggigil kecut perut kat dalam..uhh..relakah gua untuk berkorban?

hmm..apa yang ada dalam mind gua mungkin dianggap sesuatu yang bodoh,tak berwawasan,menyusahkan diri sendiri bla bla bla..tapi,pape pon orang pikir dan boleh pergi mampos sama diorang,yup,gua mempertimbangkan untuk berhenti kerja dan duduk segamat untuk sementara tolong jaga kakak dan anak buah baru gua sampai agak-agak diorang dah ok nanti.mungkin sebulan.gua tau sekarang susah nak dapat kerja dan gua mungkin takkan dapat kerja kemudian..gua tak nak jadi camtuh,tapi kalau jadi,apa boleh gua buat?gua percaya ALLAH dan gua percaya rezeki datang dari DIA.gua bukan nak jadi quiter tapi honestly gua tak rasa gua belong kat tempat kerja gua sekarang.jual maruah jadi pembodek menulis mengangkat pihak yang gua rasa sangat bodoh dan bangang hanya untuk duit yang sejemput,sangat tak berbaloi.yang penting nawaitu.dan gua tahu nawaitu gua..masih seorang yang kolot,gua tinggal duit dan mungkin peluang masa depan untuk orang yang gua care dan untuk jati diri gua.takde maknanya gua billioner sekalipon kalau gua rasa jijik pada diri sendiri.

dan akhirnya..entri gua terrpanjang jugak..

ceh..

dan oh,ini entri gua yang ke-724..


8 ulasan:

fusarium solani berkata...

luahkanlah apa yang berbuku di hati, kemudian bertaubatlah pada Allah, solat sunat hajat dan solat istikharah mohon petunjuk dariNya.

kaisu berkata...

724???
pergh!!
bape taun da bukak blog?

broken_nigina berkata...

en.fusarium..tq..

en.kaisu..dariluardunia wujud pada ogos 2006.
gua start berblog oktober 2005.
724 sebab gua banyak membebel.heh.

Tanpa Nama berkata...

huhu...baik pnye luahan aty sis...salute...

broken_nigina berkata...

:)
tq..

kaisu berkata...

giler lama..
bgs2!
malangnyer time tu aku masih lagi tidak mengenal dunia blog ini..
asyik berhibur jer..
huhuhuh....
berikan tunjuk ajar yer kakak!
ahakz!

broken_nigina berkata...

baik adik.
;p

kaisu berkata...

wahahahahah...
aku ada kakak!
beshnyer...
huhuhu...